Sabtu, 10 Mac 2012

Sebab timbulnya bidaah(copy)

Sebab-sebab Timbulnya Bidaah

Jahil
Bidaah amat mudah membiak dalam satu masyarakat yang jahil , pemimpin yang jahil dan ulama yang beku dan kaku . Masyarakat ada sebahagiannya yang gemar membicarakan masalah agama yang tidak difahaminya . Tindakan memperkatakan urusan-urusan agama tanpa ilmu adalah satu kesesatan dan menyesatkan orang .

Jahil dalam Bahasa Arab
Al-Quran , al-Hadis dan kitab-kitab yang muktabar adalah dalam bahasa Arab . Kejahilan dalam bahasa ini akan menyebabkan salah faham dan kesesatan .
Sebagai contohnya :
Allah berfirman :
و اعبد ربك حتى يأ تيك اليقين
Ertinya :
“ Dan hendaklah kamu menyembah Tuhanmu sehingga datanglah keyakinan kepadamu ,”

Yang dimaksudkan dengan perkataan yakin di situ ialah mati , tetapi kerana kejahilan bahasa Arab , yakin disini dimaksudkan dengan keyakinan . Ayat itu diertikan sebagai : “Hendaklah kamu berabdi kepada Allah sehinggalah datang kepadamu keyakinan ” , maka apabila sudah ada keyakinan tidaklah lagi wajib berabdi kepada Allah . Akhirnya tidak berzakat, tidak bersolat dan tidak menunaikan fardhu haji kerana mereka beralasan telah sampai ke martabat yakin .

Jahil Sunnah
Maksudnya ialah kejahilan tentang martabat hadis sama ada shahih , hassan, dhaif dan maudhu’. Hadis-hadis yang terlalu dhaif seperti hadis mungkar , matruk , batil dan maudhu’sama sekali tidak boleh digunakan . Sebagai contoh , bagi menggalakkan umat supaya mengadakan perayaan maulid Nabi SAW maka hadis ini digunakan :
من عظم مو لدى كنت شفيعا له يوم القيا مه
Ertinya :
“Barangsiapa yang membesarkan hari kelahirannku , maka akulah pemberi syafaat kepadanya pada hari qiamat .”

Jahil Konsep Ibadat
Sebahagian masyarakat Melayu hanya memahami bahawa ibadat itu hanyalah terbatas kepada ibadat-ibadat yang khusus sahaja seperti solat wajib atau sunat , puasa wajb atau sunat , zakat , haji , umrah , sedekah , wakaf , zikir , tahlil , takbir , tasbih , tahmid , istighfar , membaca al-Quran dan sebagainya . Apa yang mereka faham ialah perkara yang selain daripada itu , tidak termasuk ibadat . Akhirnya mereka merasakan bahawa ruang lingkup ibadat menjadi sempit walaupun mereka telah melakukan semua ibadat khusus tersebut . Justeru itu , mereka mencari amalan-amalan lain dengan membaca sesetengah kitab yang diajar oleh sesetengah guru seperti solat khas pada malam-malam tertentu dan puasa khas pada hari-hari tertentu .

Mengikut Hawa Nafsu
Oleh kerana mengikut hawa nafsu , masyarakat Melayu sanggup melakukan penyelewengan . Nafsulah yang mengajak orang ingin menjaga kemasyhuran , menjaga kepentingan diri , keluarga , suku dan ingin dipuji . Nafsu jugalah yang menyebabkan timbulnya puak-puak sesat . Mereka sanggup mengada-ada , membuat alasan dan dolak dalik yang keluar dari dasar dan roh Islam yang sebenarnya .
Allah berfirman di dalam al-Quran :
ان النفس لا مارة بالسوء الامارحم ربى

Ertinya :
“ Sesungguhnya nafsu itu menyuruh berbuat jahat kecuali nafsu yang dirahmati oleh Tuhanku .”

Taqlid Buta Kepada Guru
Manusia selain Rasul , walaupun betapa tinggi martabat keilmuannya dan kesolehannya tidak terlepas daripada kesilapan dan kesalahan . Sikap bertaqlid buta akan menyebabkan matinya roh ijtihad . Apabila berlakunya pertembungan antara fatwa guru dengan al-Quran dan al-Sunnah , fatwa gurulah yang diutamakan kerana guru dianggap serba tahu , keramat dan maksum . Jika dikaji , tidak ada imam-imam mujtahidin yang mewajibkan orang bermazhab kepada mereka . Sikap bertaqlid buta kepada guru-guru dan kitab-kitab tertentu adalah menjadi penyakit kepada umat dan menjadi punca lahirnya bidaah .

Memperdaya Umat Islam
Sebahagian kaum Syiah dan sebahagian kaum Sufi mencipta bidaah dengan tujuan menghancurkan Islam dan menyesatkan kaum muslimin . Di dalam ilmu Tasauf , ada satu ajaran mengenai kasyaf . Kasyaf ialah sumber pengetahuan dalam ilmu tasawuf yang sama kedudukannya seperti akal dalam Ilmu Tauhid . Dengan kasyaf , orang boleh merombak sesuatu hukum yang telah ada atau mengadakan sesuatu cara ibadat yang belum atau tidak disyariatkan melalui lidah para rasul . Tidak hairanlah jika Agama Kristian di dunia sekarang ini ialah dari ajaran Paulus . Pengikutnya yakin bahawa beliau mendapat kasyaf berjumpa dengan Nabi Isa a.s sedangkan Nabi Isa sudah diangkat .

Menurut tafsiran kitab Tafsir al-Azhar , juzu’ II , halaman 287 – 288 :
“Yang sangat merosak agama pula ialah yang ditimbulkan oleh golongan tasawwuf yang semacam itu ialah tentang adanya kasyaf . Kasyaf ertinya pembukaan rahsia yang tersembunyi . Menurut mereka , seseorang yang telah mencapai martabat wali itu boleh diberi Allah kelebihan dengan dikasyafkan kepadanya oleh Allah rahsia-rahsia yang tersembunyi , yang ghaib . Kadang-kadang mereka mengubah hukum agama yang tertulis di dalam al-Quran dan Hadis sebab tuan Syaikh telah mendapat kasyaf dari Allah baik di dalam suatu mimpi atau suatu ilham supaya dikerjakan begini atau begitu , yang tidak ada dari pokok syariat dari al-Quran dan Hadis itu .”
ظهور بدعة أسباب

جاهل
بدعة من السهل أن تنمو في مجتمع جاهل، والجاهل القادة العلماء المجمدة وقاسية. مجتمع مثل بعضهم يتحدث عن الدين، من دون فهم. عروض عمل في شؤون الدين بدون العلم هو خطأ وتضليل.

جاهل في اللغة العربية
آل القرآن الكريم، الحديث الشريف، ومحمد الكتب الأصيلة هي في اللغة العربية. والجهل في هذه اللغة يؤدي إلى سوء الفهم والخطأ.
على سبيل المثال:
قال:
و اعبد ربك حتى يأ تيك اليقين
الوسائل:
واضاف "واعبد ربك حتى وصلتم إلى الثقة"

والمقصود بعبارة نعتقد أن هناك الموت، ولكن بسبب الجهل باللغة العربية واثقة من هنا مع الثقة. وتعرف هذه الآية على النحو التالي: "كونوا berabdi أن يأتي إلى الله حتى الثقة"، ولكن عندما لم يعد هناك ثقة berabdi الإلزامي في الله. وأخيرا، لا عشر، ترك الصلاة، وليس بسبب حجهم قد وصلت كرامة الثقة مسبب.

جاهل من السنة
المعنى هو جهل كرامة حديث صحيح سواء، وحسن وضعيف وعمر. الحديث حديث ضعيف جدا كما الشر، متروك، والغرور وmaudhu'sama ألا تستخدم أبدا. على سبيل المثال، لتشجيع الناس على وليمة Maulid هذا الحديث عن النبي المستخدمة:
من عظم مو لدى كنت شفيعا له يوم القيا مه
الوسائل:
"اولئك الذين رفع kelahirannku يوم، وأود أن تشفع له في يوم آخر".

مفهوم العبادة جاهل
ويقتصر فقط جزءا من المجتمع الماليزي أن نفهم أن العبادة لطقوس محددة تماما كما الصلاة قسرا أو طوعا، صيام wajb أو الختان، والزكاة، والحج والعمرة والصدقة، شرفات المراقبة، والتأمل، والابتهالات الدينية، وتفسير، مسبحة، tahmid، والغفران، قراءة القرآن وما شابه ذلك. ما أفهمه هو الشيء بغض النظر عن ذلك، وليس بما في ذلك أماكن العبادة. وأخيرا، فقد رأوا أن نطاق العبادة لتكون ضيقة على الرغم من أنها قد فعلت كل احتفال خاص. ولذلك، انهم يبحثون عن غيرها من الممارسات من خلال قراءة بعض الكتب التي تدرس من قبل بعض المدرسين وصلاة خاصة في ليالي معينة، وخاصة أيام معينة الصيام.

وفقا لشهوة الهواء
لأن إغراء، فإن المجتمع الملايو هم على استعداد لارتكاب عمليات احتيال. Nafsulah أن تدعو الناس للنظر بعد الشهرة، والمصالح الشخصية والعائلية قبيلة، وأود أن أثنى. وكانت شهوة الشخص الذي أدى إلى القبائل المفقودة. هم على استعداد لابتكار، يختلقون الأعذار وdolak تتخبط للخروج من سياسة وروح الإسلام الصحيح.
قال الله تعالى في القرآن الكريم:
ان النفس لا مارة بالسوء الامارحم ربى

الوسائل:
"في الواقع، أمر العاطفة والرغبة في فعل الشر ولكن المباركة من قبل الرب".

التقليد الأعمى للمعلم
الرسول الإنسان الأخرى، على الرغم من مدى ارتفاع scholarliness هيبة وkesolehannya لا يخلو من الخطأ والغلط. وسوف أعمى أعمى موقف يسبب موتها روح الاجتهاد. وعندما يكون هناك تصادم بين الفتوى المعلمين من قبل آل القرآن و آل السنة، نظرا للمعلمين مرسوم الأولوية لأنها تعتبر المعلمين يعرفون كل شيء، مقدس ومعصوم. إذا درست، لا كهنة، الأمر الذي يتطلب الناس mujtahidin تؤيد لهم. موقف أعمى أعمى للمعلمين وبعض الكتب هو أن تكون معدية للإنسان وتسبب ولادة بدعة.

خداع المسلمين
خلق بعض الناس وبعض الشيعة الإثني بدعة الصوفية وذلك بهدف القضاء على الإسلام والمسلمين في ضلال. التصوف في المعرفة، وهناك التعليم عن MENTRI. MENTRI هو مصدر للمعرفة في علم التصوف في نفس الموقف لمعرفة العقل التوحيد. مع MENTRI، يمكن للناس كسر القانون الذي كان هناك، أو يكون وسيلة للعبادة أن يكون أو لا ينزلق من خلال لسان الرسل. ليس من المستغرب أن المسيحية في العالم اليوم هو من تعاليم بولس. أتباعه يعتقدون أنه قد يلتقي MENTRI يسوع عندما تم رفع يسوع.

وفقا لتفسير كتاب التفسير الأزهر، والثاني juzu '، صفحات 287-288:
واضاف "هذا هو يتم رفع الدين ضارة جدا بواسطة هذا النوع من التصوف وهي عبارة عن MENTRI. MENTRI يعني فتح سر خفي. وفقا لها، لا يجوز لأي شخص الذي بلغ كرامة القديسين الله تكون المزايا إليه من أسرار الله الخفية dikasyafkan، الغيب. في بعض الأحيان تغيير قواعد الإسلام هو مكتوب في القرآن الكريم والحديث النبوي الشيخ منذ كنت قد MENTRI جيد من الله في حلم أو فكرة، والعمل على هذا النحو أو ذاك، وليس هناك معتقدات شجرة من القرآن الكريم والحديث الشريف ذلك ".


Sebab-sebab Bidaah Membiak
Puncanya ialah , orang Melayu merestui dan mengikuti amalan-amalan bidaah setengah-setengah orang alim kerana berkeyakinan bahawa apa yang diamalkan orang alim itu adalah benar .

Selain itu , adat tradisi orang-orang Melayu sebelum kedatangan Islam masih dilakukan sebagai satu amalan agama seperti berkaitan dengan wanita mengandung , urusan kematian , perkahwinan dan perkara ini direstui oleh sesetengah guru dan mendiamkannya . Perbuatan ini ( mendiamkan diri ) dianggap membenarkan perbuatan bidaah .

Ada juga orang yang cuba menegakkan sunnah dan menafikan bidaah tetapi dianggap mengajar ilmu sesat yang kononnya bertentangan dengan ajaran mazhab Syafi’i . Tidak kurang juga yang menganggap bidaah adalah masalah remeh-temeh dan tidak perlu diberi perhatian .

Selain itu apabila perasaan cintakan kedudukan dan ingin mempertahankannya berkumpul di dalam jiwa mula bermaharajalela , ada juga pemimpin tarikat atau pemimpin jamaah yang buta agama , untuk menjaga kedudukannya , sedangkan mereka bukan ahlinya , telah mencipta wirid , amalan zikir doa dan sebagainya untuk diberikan kepada murid-muridnya . Inilah sebabnya mengapa bidaah bertambah banyak sehingga tidak terhitung .

Bidaah Yang Menjadikan Pengamalnya kufur
Ada beberapa kepercayaan di kalangan masyarakat Melayu yang jika diamalkan boleh membawa kepada kufur . Bidaah ini ialah yang berkaitan dengan prinsip-prinsip agama seperti dalam masalah aqidah . Contohnya ialah seperti berikut :
Berfikiran dan berkeyakinan bahawa para wali di dalam kubur boleh melakukan perkara-perkara seperti di dalam dunia , boleh mengarahkan manusia yang hidup serta menjadi penyebab dalam mendapatkan sesutau ataupun tidak .
Berkeyakinan bahawa para wali lebih mulia daripada nabi SAW .
Berkeyakinan bahawa ada di antara para wali yang dipanggil untuk mendengar dan mengabulkan permohonan peminta seperti diselamatkan dari kesusahan atau kecelakaan .
Berkeyakinan bahawa ada ayat-ayat yang bertentangan di dalam al-quran .
Berfikiran bahawa siksa dan nikmat kubur itu tidak ada kerana bertentangan dengan akal .
Berkeyakinan bahawa sifat Allah itu ruh bagi Nabi Muhammad; sifat Muhammad ruh bagi manusia; sifat manusia ruh bagi binatang.
Mempercayai bahawa Awal pun Nur, Akhir pun Nur; Nur itu zat Allah' Nur itu Muhammad.
Sembahyang itu memadai dengan niat dalam hati jua. Tidak perlu
mengerjakan rukun yang 13 itu , iaitu niat yang termaklum di sisi mereka
sahaja . تكاثر
والسبب هو، والملايو ويؤيد ويتبع ممارسات الناس الدينية هرطقة بعض أن يعتقد أن ما يمارس من قبل تقي ليكون ذلك صحيحا.

وبالإضافة إلى ذلك، تقاليد الشعب الماليزي قبل الإسلام وكان ذلك بمثابة ممارسة الشعائر الدينية، فيما يتعلق بالمرأة الحامل والوفيات الأعمال، والزواج، ويؤيد هذا من قبل بعض المعلمين وmendiamkannya. ويفترض هذا القانون (الصمت) للسماح للفعل بدعة.

وهناك أيضا الناس الذين يحاولون التمسك بالتقاليد ورفض بدعة لكنها اعتبرت أن طائشة ما يسمى يدرس ضد تعاليم المذهب الشافعي. ويعتبر البعض أيضا مشكلة تافهة وكان بدعة لم تكن في حاجة الى معالجة.

وبالإضافة إلى ذلك، عندما مشاعر الحب لهذا المنصب وتريد معا في روح كانت سائدة، وبعض زعيم صوفي أو زعماء المصلين الأعمى للدين، للحفاظ على مكانتها، عندما لا يكونون أعضاء، قد خلقت wirid والصلاة وممارسة التأمل، وما إلى ذلك إلى أن تعطى للطلاب، الطلاب. هذا هو السبب في الزنادقة ضرب حتى أي تدبير.

لجعل بدعة من الممارسين الكفر
هناك بعض الاعتقاد السائد بين الشعب الماليزي انه اذا طبقت يمكن أن يؤدي إلى الكفر. وترتبط هذه بدعة لمبادئ الدين باعتباره مشكلة من الإيمان. الأمثلة هي على النحو التالي:
التفكير والاعتقاد بأن القديسين في خطيرة يمكن أن تفعل أشياء مثل في العالم، ويمكن أن يؤمر البشر وسيكون لها دور محوري في الحصول على sesutau أم لا.
واثق من أن ولي الأمر أكثر نبلا من .رأى النبي
واثق أن من بين القديسين الذين الطالب حفظ اعتبارا من المشقة أو سوء الحظ.يطلق عليهم اسم لسماع ومنح التطبيقات
على ثقة من أن هناك آيات في .المعارضة الى آل القرآن
يعتقد بأن العقاب، والقبر ليس هناك لأن يتعارض مع الحس السليم.
واثق من أن طبيعة الله هي روح محمد ؛ طبيعة الروح من محمد إلى الشعب لروح الطبيعة الحيوانية للإنسان.
ويعتقد في وقت مبكر حتى أن نور، الله نور، محمد نور.نور نهاية ذلك ان جوهر
الصلاة هي الإيمان كافية في قلوب لا حاجة الىالجميع.
لا يحكم ال 13، والتي هي نية معروفة من جانبهم
فقط.

Cara-cara Mencegah Dan Membasmi Bidaah
1. Mengharamkan buku-buku yang mengandungi perkara-perkara bidaah daripada disebarkan kepada masyarakat
2. Pihak berkuasa tentang agama negeri ini hendaklah menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk memeriksa dan meneliti buku-buku agama .
3. Memberi penerangan kepada masyarakat supaya menghindari bidaah melalui khutbah jumaat , risalah , ceramah dan pengajian di surau-surau .
4. Menyebarkan kepada masyarakat sunnah-sunnah yang shahih .
5. Memastikan perlantikan jawatan-jawatan seperti pegawai-pegawai agama , bilal-bilal , mubaligh-mubaligh , guru agama hendaklah diberikan kepada yang benar-benar layak .
6. Semua tenaga agama hendaklah diberi kursus tentang perkara bidaah dan cara mengatasinya .
7. Kerajaan , alim ulama dan guru-guru hendaklah terlebih dahulu meninggalkan perkara bidaah .

طرق الوقاية والقضاء على بدعة
أ. الكتب المحظورة احتواء انتشار بدعة من المجتمع
اثنان. يتعين على السلطات من دين هذه الدولة إنشاء لجنة لمعاينة وفحص الكتب الدينية.
ثلاثة. توفير المعلومات للمجتمع لتجنب بدعة من خلال خطب الجمعة والنشرات والمحاضرات والدراسات suraus.
4. نشر لتقاليد المجتمع في صحيحه.
خمسة. ضمان تعيين مناصب مثل المسؤولين الدينيين، وبلال، وبلال، والمبشرين، ينبغي إيلاء المعلمين الدينيين لجديرة حقا.
6. على أن تعطى كل السلطة للدين دورة عن بدعة وكيفية اصلاحها.
7. يجب على الحكومة وعلماء الدين والأساتذة ترك لأول مرة بدعة.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mari Berselawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

world visitor

free counters