Sabtu, 10 Mac 2012

Sejarah kemasukkan bidaah (copy)

بدعة في المجتمع الماليزي من الممارسة

الملايو المجتمع

أصول الملايو غامضة لأن التاريخ القديم في جنوب شرق آسيا لا يزال يتعين بحث في العمق. وقد تم العديد من النظريات قائلا ان الملايو هم من الأشخاص الذين تمت تسميتهم الأسترونيزية. انها تأتي من مقاطعة يوننان وجنوب شرق آسيا للجلوس. هذا يحدث منذ العام 2500 قبل الميلاد مع المجموعة الأولى المعروفة باسم بروتو الماليزية ولغة الملايو تليها Deutro.

بدأت أرخبيل الملايو لقبول الإسلام في القرن 13th إلى بداية Pasai. أحضر التجار العرب أو الإسلام الهندي لهم. هذا ومن المقرر أن يسجل التصفح ماركو بولو، الذي كتب أنه عندما توقف في Pasai في العام 1292، فإن عدد السكان كان قد تحول إلى Pasai الإسلام.

من العملية السريعة للأسلمة في القرن العشرين بسبب ملقا -15 تلعب دورا هاما في انتشار الإسلام في الأرخبيل. وكانت ذروة سرعة انتشار الإسلام في القرن العشرين - 16 و 17. على الرغم من تراجع ملقة إلى اللغة البرتغالية في ذلك الوقت ولكن يمكن أن يستغرق أكثر من اتشيه دور ملقة مع أصعب الظروف.

حيث أن الإسلام ينمو بسرعة في الارخبيل، وكثير من الناس الذين يرغبون في تعلم الدين من دون توثيق الذين يعرفون معلمهم، بالإضافة إلى أنها حريصة جدا على متابعة الثواب والسعي وراء فضائل كثيرة، ثم عالقة في مستنقع من بدعة مجتمع المالاي. هذا هو واضح من عدد من الممارسات التي اعتمدتها التعاليم الإسلامية ما يسمى لغة الملايو، ولكن بعد التحقيق، بل هو بدعة.


بدعة من معنى

بدعة هي من الكلمة العربية من الكلمة التي تعني لخلق سياسة بدون المثال السابق. ويستند هذا على كلمة الله:
بديع السموات والارض
الوسائل:
"من الذي صنع السماء والأرض من دون أي المثال السابق."
وكلمة الله:
قل ماكنت بدعا من الرسل
الوسائل:
"قل أنا لست أول رسالة من الله، ولكن العديد من الرسل قبلي".

بدعة من حيث التعريف هو:

الحدث في الدين بعد الاكمال
الوسائل:
"أشياء جديدة في الدين بعد أن يتم الانتهاء منه".

وفقا لشركة Syatibi، ومعنى البدعة هي:
واضاف "وبدعة هو وسيلة (الطريق) في الدين اخترع تشبه يقصد العدالة القيام به هو مثل ما هو المقصود من وسيلة (كيف) لا العدالة".



ويضيف قائلا:
"اخترع وإذا كان الأمر كذلك، ثم الزنادقة يشبه الطريق (الطريق) في الدين والتي تشبه يقصد الشريعة الإسلامية القيام به هو تكريس أنفسهم (إلى الله) هو مفرط".

بعض علماء الحديث وتعرف أيضا بدعة كما يلي:
"انه عمل جديدة مزورة بحسن نية على شكل العقيدة، العبادة، أو طبيعة العبادة التي لم يحدث أبدا في أيام النبي".

في الختام، تم تعريف بدعة كما أشياء جديدة اخترعت دين يتعارض مع الأدلة أو قواعد kaedaah التي وضعتها الشريعة الإسلامية.
توزيع بدعة

وفقا للإمام محمد بن إدريس الذي رواه أبو Assyafi'i Nu'aim:
"وينقسم إلى قسمين بدعة، وهذا جدير بالثناء بدعة (المحمودة)، وبدعة منكرة (mazmumah). لكن القضية وفقا للسنة، ثم وهذا هو الحال بالثناء وmenyalahinya ثم أنه ينبغي إدانة ".

استنادا إلى هذه الحقيقة، وهناك العلماء الذين تقسيم الأجزاء الأربعة من بدعة:

هرطقة التقليد
يتم تضمين بدعة من البدع في السنة على طريقة السنة وصلاة التراويح في جماعة.

يجب بدعة
بدعة حاجة كل شيء أن يكون مثل الأكل bermeja ويرتدي أشكالا مختلفة من الأزياء التي لا تتعارض مع شريعة الإسلام.

بدعة غير مشروعة
يتم تضمين بدعة من البدع غير المشروعة في طريقة إثبات الشرعية بدعة غير مشروعة مثل زيارة القبور بقصد طلب المساعدة.

بدعة مكروه
مكروه بدعة وهرطقة، بما في ذلك طرق مثل تحديد مكروه لأداء يوم معين للعبادة في الاعتقاد بأن اليوم سيكون أفضل في الأيام الأخرى.


Amalan Bidaah Dalam Masyarakat Melayu

Masyarakat Melayu

Asal-usul orang-orang Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam . Beberapa teori telah mengatakan bahawa orang Melayu adalah daripada golongan manusia yang diberi nama Austronesia . Ia datang dari daerah Yunan dan telah turun menduduki wilayah Asia Tenggara . Ini berlaku sejak tahun 2 500 sebelum Masehi dengan golongan pertama dikenali sebagai Melayu Proto dan kemudian diikuti oleh Melayu Deutro .

Masyarakat Melayu Nusantara mula menerima Islam pada abad ke-13 Masehi dengan dimulai oleh Pasai . Para pedagang Arab atau India telah membawa Islam kepada mereka . Ini berikutan kepada catatan pelayaran Marco Polo , yang menulis bahawa ketika beliau singgah di Pasai pada tahun 1292 , penduduk Pasai telah memeluk Islam.

Proses Islamisasi mulai pesat pada abad ke -15 kerana Melaka telah memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam di Nusantara . Puncak kepesatan penyebaran Islam ialah pada abad ke - 16 dan 17. Walaupun Melaka jatuh ke tangan Portugis pada waktu itu tetapi Aceh dapat mengambil alih peranan Melaka dengan keadaan lebih gigih lagi .

Oleh kerana Islam berkembang dengan pesat di nusantara dan ramai pula yang ingin mendalami agama tanpa mengenali dengan lebih dekat siapakah guru mereka , ditambah pula mereka terlalu ghairah untuk mengejar pahala dan mengejar banyak fadhilat , maka masyarakat Melayu terjebak ke kancah bidaah . Ini jelas dapat dilihat daripada beberapa amalan yang diamalkan oleh Masyarakat Melayu yang kononnya ajaran Islam tetapi setelah diselidiki , ia adalah satu bidaah .


Makna Bidaah

Bidaah adalah daripada perkataan Arab dari perkataan dasar yang bererti mencipta sesuatu tanpa contoh sebelumnya . Ini adalah berdasarkan firman Allah :
بديع السموات والارض
Ertinya :
“ Yang menjadikan langit dan bumi tanpa ada contoh sebelumya .”
Dan firman Allah :
قل ماكنت بدعا من الرسل
Ertinya :
“Katakanlah aku bukanlah orang yang pertama membawa risalah daripada Allah , bahkan banyak rasul-rasul sebelumku .”

Bidaah menurut istilah ialah :

الحدث في الدين بعد الاكمال
Ertinya :
“Perkara-perkara baru dalam agama sesudah ianya disempurnakan.”

Menurut Al-Syatibi pula , pengertian Bidah adalah :
“ Dan Bidaah itu ialah satu jalan ( cara ) dalam agama yang diada-adakan yang menyerupai hukum syariat yang dimaksudkan dengan mengerjakannya ialah seperti apa yang dimaksudkan dengan jalan ( cara ) mengerjakan hukum syariat .”



Beliau menambah lagi dengan katanya :
“ Maka jika demikian , maka bidaah itu ialah ibarat satu jalan ( cara ) dalam agama yang diada-adakan yang menyerupai hukum syarak yang dimaksudkan dengan mengerjakan ialah mengabdikan diri ( kepada Allah ) secara berlebih-lebihan .”

Sebahagian ulama hadis pula mendefinisikan bidaah seperti berikut :
“ Ialah urusan yang baharu diada-adakan dalam agama baik berupa akidah , ibadat atau sifat bagi ibadat yang belum pernah terjadi pada zaman Rasulullah SAW .”

Sebagai kesimpulan , bidaah didefinisikan sebagai perkara-perkara baru dalam agama yang diada-adakan berlawanan dengan dalil-dalil atau kaedah-kaedaah yang telah ditetapkan oleh syarak .

Pembahagian Bidaah

Menurut Imam Muhammad bin Idris Assyafi’i yang diriwayatkan oleh Abu Nu’aim :
“Bidaah itu terbahagi kepada dua iaitu bidaah terpuji ( mahmudah ) dan bidaah tercela ( mazmumah) . Maka mana-mana yang sesuai dengan sunnah , maka itulah yang terpuji dan mana-mana yang menyalahinya maka itulah yang tercela .”

Berdasarkan kenyataan ini , ada ulama yang membahagikan bidaah kepada 4 bahagian iaitu :

Bidaah sunnah
Bidaah Sunnah ialah bidaah yang termasuk dalam kaedah sunnah seperti solat Tarawih secara berjamaah .

Bidaah harus
Bidaah harus ialah tiap-tiap perkara yang harus seperti makan bermeja dan memakai pakaian yang berbagai-bagai bentuk fesyen yang tidak bertentangan dengan hukum syara’ .

Bidaah haram
Bidaah haram ialah bidaah yang termasuk dalam kaedah bidaah haram dengan dalil dari syara’ seperti menziarahi kubur-kubur dengan tujuan meminta sesuatu pertolongan .

Bidaah makruh
Bidaah makruh ialah bidaah termasuk kaedah makruh seperti menentukan hari tertentu untuk menunaikan sesuatu ibadat dengan kepercayaan bahawa hari itu lebih baik pada hari-hari lain .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mari Berselawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

world visitor

free counters