Jumaat, 26 Februari 2010

Alhamdulillah, habis sudah program ifthor&qiamullail pada hari ini Jumaat (26.2.2010) yang dianjurkan oleh pihak rumah iman dan dapur iman, ketua pengarah kali ini telah diamanahkan kepada ana sendiri, program kali ini adalah kali pertama yg telah diadakan di rumah iman baru, boleh dikatakan keluasannya agak memuaskan.

Program ini bermula pada hari Khamis jam 1.45petang waktu Yaman, bermula dengan acara membakar ayam BBQ, dan memasak hidangan untuk jamuan ifthor, kemudian solat asar berjemaah, bacaan ma'surat, tazkirah ringkas oleh Sdr Zainal Abidin tentang maulud nabi saw. Pada malamnya pula ifthor beramai-ramai setelah azan yang dilaungkan oleh Sdr Idris(mamu). Kemudian makan beramai-ramai ketika berbuka puasa, setelah Isya' kami telah mengadakan sesi ta'aruf, dan acara permainan uji minda sebagai satu cara merapatkan ukhuah antara kami disini. Sebelum tidur kami telah mendengar tazkirah ringkas oleh Pak Aq yang bertajuk penyucian jiwa.

Pada jam 3.45pagi, kami mula bersiap-siap untuk solah bertahajud berjemaah, jam 4.30pagi solat tahajjud telah diimamkan oleh Sdr Syafiq, Usaid, Mamu, Sobri. Imam solat subuh pula telah diimamkan oleh Sdr Abang Soleh Mursyidi. Seterusnya bacaan ma'surat dan seperti bicara mufti, tetapi kali ini bicara Dr Hasbullah yang menyampaikan tentang hakikat kehiadupan dan kepentingan hubungan ukhuah kami disini.


Akhir program ini ditutupi dengan acara gotong-royong beramai-ramai. Dan jamuan sarapan pagi roti tamyiz bersama ful dan bermain ping-pong sebagai acara tambahan.

Terima kasih kepada semua yang memberi kerjasama menjalankan dan melancarkan program ini, InsyaAllah kita akan adakan lagi program sebegini dalam masa yang akan datang. Moga Allah merahmati kami dibumi hikmah Yaman ini, Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mari Berselawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

world visitor

free counters